دیپورت چیست؟

سوالات در مورد لغو تصمیم اخراج اغلب در عمل مطرح می شود. تصمیم اخراج به این معنی است که اتباع خارجی در ترکیه اخراج می شوند و ممنوعیت ورود برای آنها اعمال می شود.

اخراج در نتیجه ادامه فعالیت هایی مانند نقض ویزا در ترکیه، انجام فعالیت های غیرقانونی و غیر اخلاقی، خطرناک بودن برای امنیت ملی یا سلامت و کار بدون مجوز کار رخ می دهد.

افرادی که با دولت جمهوری ترکیه ارتباط شهروندی ندارند در نظم حقوقی ترکیه به عنوان خارجی تلقی می شوند. خارجی ها هنوز وضعیت حقوقی متفاوتی دارند. با این حال، عامل اصلی در پذیرش یک فرد به عنوان یک خارجی، داشتن تابعیت یا نداشتن آن است.

برای اینکه یک خارجی که پس از تصمیم اخراج مجدداً اخراج شده است به ترکیه وارد شود، باید ممنوعیت ورود برداشته شود، یعنی تصمیم اخراج باید برداشته شود. لغو تصمیم اخراج یک وضعیت مهم برای خارجی ها است. زیرا افراد اخراج شده ممکن است جدا از همسر و فرزندان خود زندگی کنند و یا در کشورهایی که به آنها اعزام شده اند با شرایط سختی مواجه شوند.

دلایل دیپورتی از ترکیه

مهمترین عامل در حذف تصمیم اخراج دلیل اتخاذ تصمیم اخراج است. بر این اساس ممکن است فرد برای مدت کوتاهی اخراج شود و یا اینکه مادام العمر از ورود به خوابگاه منع شود. در حالی که دلایل اخراج می تواند بسیار متنوع باشد، می توان گفت که شایع ترین دلایل تجاوز از دوره ویزا یا عدم تمدید دوره مجوز اقامت است.

ما فعالیت غیرقانونی خارجی ها در ترکیه را دلیل اصلی ذکر کردیم. بر این اساس می توان گفت که در عمل با دلایل زیر مواجه هستیم:

  • فرد خارجی با وجود داشتن مجوز اقامت بدون اخذ مجوز کار در ترکیه مشغول به کار است. به عبارت دیگر کارگران غیرقانونی اخراج می شوند.
  • خارجی که با وجود انقضای ویزای اقامت در ترکیه، کشور را ترک نکند، ویزا را نقض کرده و اخراج خواهد شد. (در این مورد که به آن تخلف ویزا می گویند، اگر فرد خارجی جریمه نقض ویزا را پرداخت کند، خارج شود، وارد شود و سپس در مدت 10 روز برای اجازه اقامت اقدام کند، اخراج نمی شود. ادامه این مطلب را می توانید در مقاله ما بخوانید. در مورد جریمه نقض ویزا و محاسبه .
  • خارجی که با وجود انقضای مجوز اقامت، اجازه اقامت را تمدید نکند دستگیر و اخراج می شود.
  • اتباع خارجی گاهی برای به دست آوردن برخی حقوق در ترکیه دست به تبانی می زنند. در صورت شناسایی این ازدواج جعلی، فرد خارجی مجدداً اخراج خواهد شد. همچنین در مورد کد محدودیت V70 پردازش می شود.
  • اگر فرد خارجی در ترکیه مرتکب اعمال غیراخلاقی مانند فحشا شده باشد، دستگیر و اخراج می شود.
  • اگر خارجی مرتکب جرم شود و به حبس محکوم شود، دلیل بر تبعید نیز است. یک خارجی که عضو یا هوادار یک سازمان تروریستی است نیز می تواند در این زمینه اخراج شود.
  • همچنین مشاهده می شود افرادی که به صورت غیرقانونی یا با مدارک جعلی وارد ترکیه می شوند، اخراج می شوند. اگر فردی با حکم اخراج به نحوی با ممنوعیت وارد ترکیه شده باشد، مجدداً اخراج می شود.
  • اگر مشخص شود که فرد خارجی دارای بیماری مسری است که سلامت عمومی را به خطر می اندازد، ممکن است مجدداً تصمیم اخراج صادر شود.
  • اتباع خارجی که درخواست حمایت بین المللی آنها رد می شود و خارجیانی که وضعیت حمایت آنها منقضی شده است نیز مشمول اخراج خواهند شد.

دلایل ذکر شده در اینجا محدود نیستند. همچنین امکان اخراج فرد خارجی به دلایل دیگر وجود دارد. بسته به دلیل رفتن به خارج از کشور، مدت زمان ممنوعیت ورود نیز مشخص می شود. همانطور که گفتیم بسته به هر دلیل زمان های مختلفی وجود دارد.

اخیرا مقررات جدیدی در خصوص ممنوعیت ورود به ترکیه وضع شده است. بر این اساس ورود فرد به ترکیه بین 1 ماه تا 5 سال می تواند ممنوع باشد و برای هر محدودیت ممکن است عواقب متفاوتی ایجاد شود. ما اطلاعات دقیق و به روزی را در این مورد در مقاله خود با عنوان ” نقض ویزا و مجازات ” برای سال 2023 قرار داده ایم.

در برخی موارد بسته به دلیل اخراج، کد محدودیت خارجی برای فرد اخراج شده تعیین می شود. به همین دلیل، حذف کدی که در مورد فرد خارجی پردازش شده است، مهم است. ادامه این روند با کمک یک وکیل به همان اندازه مهم است.

در واقع، قبل از شروع مراحل اخراج، باید بررسی شود که فرد خارجی چه نوع کد محدودیتی دارد. اگر کد محدودیتی وجود داشته باشد که آموزنده نیست اما محدود کننده است، اقداماتی که باید انجام شود کمی تغییر می کند و دشوارتر می شود. شما می توانید اطلاعات دقیق و گسترده ای در مورد کدهای محدودیتی که ممنوعیت ورود به کشور را اعمال می کنند را در مقاله ما در مورد کد محدودیت و حذف آن مطالعه کنید .

چه کسی تصمیم اخراج را می گیرد؟

اداره کل مدیریت مهاجرت یا استانداری مربوطه در مورد اخراج فرد خارجی تصمیم گیری می کند. در اینجا مدت ممنوعیت اقامت برای شخص تعیین می شود و اختیارات اداره در تعیین این مدت بسیار گسترده است. اما با وجود این مدت در حدود مقرر در قانون تعیین خواهد شد.

همانطور که گفته شد، اختیارات اداره گسترده است و گاهی اوقات از این اختیار به صورت تکانشی استفاده می شود. با این حال، راه حل قضایی در برابر مرجعی که از این طریق استفاده می شود، مفتوح است.

مراحل رفع دیپورتی

به عنوان یک قاعده، شخصی که تصمیم اخراج دارد، یعنی خارجی اخراج شده، نمی تواند قبل از پایان دوره ممنوعیت ورود وارد ترکیه شود. با این حال، استثناهایی برای این وضعیت وجود دارد. بنابراین نیازی نیست همیشه منتظر بمانید تا این دوره ها منقضی شوند.

عملیات حذف اخراج می تواند دو نوع باشد. اول اینکه ممکن است فرد خارجی یک ویزای معتبر دریافت کرده باشد. با این ویزا می تواند قبل از پایان مهلت دیپورت وارد کشور شود. ثانیاً خارجی می تواند از طریق دادخواست ابطال حکم اخراج را از دادگاه اداری درخواست کند. در ادامه این دو راه را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

رفع دیپورت با اخذ ویزای مشروح

با وجود تصمیم دیپورت، یکی از راه های ورود اتباع خارجی به ترکیه اخذ ویزای معتبر است. خارجی که برای او تصمیم اخراج گرفته شده است، می تواند به دلیل ازدواج، تحصیل، تحقیق، کار، درمان، حتی اگر تاریخ آن منقضی نشده باشد، با داشتن ویزای معتبر وارد ترکیه شود. برای دریافت این ویزاها، مدارکی که مبنای دلایل ذکر شده را تشکیل می دهند باید در طول درخواست ویزا مستند شوند. در غیر این صورت درخواست رد می شود.

زمانی که افراد غیر متخصص درخواست دعوت ویزای مشروح را ارائه می دهند، معمولاً تصمیم رد می شود. انجام این مراحل با وکیلی که قبلاً کار کرده است، سالم خواهد بود.

برای برخی افراد امکان درخواست ویزای قانونی وجود ندارد. این به مواردی از اخراج به دلایلی مانند عضویت در یک سازمان تروریستی و فعالیت علیه دولت اشاره دارد. این افراد با درخواست ویزای معتبر نمی توانند وارد کشور شوند اما در نتیجه طرح دعوی در دادگاه اداری مبنی بر ابطال حکم اخراج و موفقیت این پرونده، حکم اخراج لغو می شود و می توانند وارد ترکیه شوند.

رفع دیپورتی با اعتراض و دعوی

اعتراض به تصمیم اخراج از طریق دادخواست قابل طرح است. تصمیم اخراج یک اقدام اداری است زیرا تصمیمی است که توسط اداره گرفته می شود. برای ابطال دادرسی اداری باید دعوای ابطال در دادگاه اداری مطرح شود. کلیه کارهای و معاملات انجام شده توسط اداره قابل رسیدگی قضایی می باشد. تا زمانی که این اقدامات اداره به قوه قضائیه کشیده نشود، قانونی تلقی می شود.

در صورتی که در مورد یک خارجی تصمیم اخراج گرفته شده باشد، اداره ای که تصمیم گرفته است، مراتب را با تصمیم مستدل به خارجی مربوطه یا نماینده قانونی این خارجی اعلام می کند.

اتباع خارجی که قرار است حکم اخراج او اجرا شود، می‌تواند با ادعای غیرقانونی بودن تصمیم اخراج خود در دادگاه اداری، دادخواست ابطال کند. در اینجا 7 روز مهلت محرومیت برای طرح این دعوا وجود دارد که به منزله اعتراض به حکم تبعید است. وی باید ظرف 7 روز از ابلاغ حکم اخراج این شکایت را مطرح کند.

توجه: خارجی که این تصمیم را دریافت می کند باید خیلی سریع در مورد پرونده اقدام کند. زیرا پروسه های زیادی وجود دارد (مکاتبه با اداره مهاجرت استانی، جمع آوری مدارک از جاهای دیگر بر حسب واقعه، تصمیم گیری لازم، دادخواست نویسی، طرح دعوا) که وکیل در مراجعه به وکیل خارجی انجام می دهد. می خواهد به دادخواست برود

عموماً دعوای ابطال این رأی در دادگاه اداری، اجرای فرآیند تبعید را متوقف می کند. به عبارت دیگر فرد را نمی توان اخراج کرد و می تواند تا زمان تصمیم گیری دادگاه در ترکیه به اقامت خود ادامه دهد. این یک حق بسیار خوب برای خارجی است.

در برخی موارد بسته به دلیل اخراج، کدی برای فرد اخراج شده تعیین می شود. به عنوان مثال، کدهای G-87، V-70. حذف این کدها منوط به طرح دعوی در دادگاه اداری است. در مقاله ای که در بالا لینک کردیم این موضوع را به تفصیل توضیح داده ایم.

مراحل و فرآیند دیپورت

او ممکن است توسط مجریان قانون خارجی دستگیر شده باشد که دلایل اخراج در مورد آنها رخ داده است. این وضعیت ممکن است با توجه به وضعیت توسط یک نهاد رسمی به مأموران انتظامی گزارش شده باشد. یا اینکه فرد خارجی می تواند داوطلبانه به مقامات انتظامی اطلاع دهد که می خواهد کشور را ترک کند.

خارجی گرفتار شده ابتدا به بیمارستان منتقل می شود و معاینه می شود. پس از آن، آنها را به محلی که توسط اداره مهاجرت استانی برای چنین شرایطی تعیین می شود، برده می شوند. در اینجا اسناد مربوط به اخراج فرد خارجی تهیه می شود.

در این مرحله، فرد خارجی می تواند وکیل بگیرد (قبل از تصمیم گیری)، با او ملاقات کند، وکیل خود را با اداره مهاجرت استان ملاقات کند تا از تصمیم اخراج جلوگیری کند، یا با اخذ این تصمیم او را به اعتراض وادار کند. مدارک لازم

به مرکز حذف خارجی که مدارک آن تکمیل شده است ارسال می شود. در حالی که زن خارجی به مرکز حذف سیلیوری در استانبول فرستاده می شود، مرد خارجی به مرکز حذف چاتالکا منتقل می شود. در صورتی که خارجی که از این طریق به مرکز انتقال منتقل می شود تمام شده باشد و دعوی نکرده باشد به کشورشان اعزام می شود. در برخی موارد می توان آن را به کشور دیگری که فرد خارجی بخواهد ارسال کرد.

Invitation to Leave (Call to Leave) چیست؟

خارجی که شرایط اخراج وی برآورده شده است، اگر برای اخراج به مقامات انتظامی مراجعه کند یا از طریق وکیل تصمیم گرفته شود که به جای اخراج، درخواست خروج از کشور صادر شود، ممکن است مجبور نباشد به مرکز اخراج برده شود. برای این خارجی ها یک روال قانونی به نام دعوت به خروج زیر سوال می رود که خیلی بهتر است. حداقل 15 روز به فرد خارجی که در مورد او دعوت به خروج از کشور انجام شده است، فرصت داده می شود تا ترکیه را ترک کند. حداکثر سقف این دوره 30 روز است.

برای دعوت به خروج، لازم نیست فرد خارجی وضعیت خود را به نیروی انتظامی گزارش داده باشد. در شرایط عادی، فردی که نقض ویزا تشخیص داده شده است و اداره تصمیم برای اخراج او گرفته است نیز ممکن است دعوت به ترک شود. این در اختیار دولت است.

اما هیچ قاعده ای وجود ندارد که مفاد موسسه دعوت به خروج همیشه در مورد این خارجی اعمال شود، در صورتی که خارجی به طور داوطلبانه مراتب را به مأموران انتظامی اطلاع داده باشد. در اینجا وضعیت خاص، سابقه و غیره خارجی که شرایط تبعیدش محقق شده است. ویژگی های ذهنی در نظر گرفته می شود.

در صورتی که فرد مورد اخراج مشکوک به فرار، مخفی شدن، ورود و خروج ممنوع یا تلاش برای تجارت با اسناد جعلی باشد، ترتیب دعوت به خروج اعمال نمی شود.

چه کسانی را نمی توان دیپورت کرد ؟

اگر خارجی در کشوری که به آن تبعید می شود با خطر مرگ یا شکنجه مواجه شود، امکان اخراج این فرد وجود ندارد. در این راستا وجود نشانه های واقع گرایانه مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورتی که خارجی که باید اخراج شود دارای موانع سفر مانند بارداری یا کهولت سن باشد امکان اعزام این فرد وجود ندارد.

در صورتی که فرد تحت درمان مهمی در ترکیه باشد و این درمان در کشوری که به آن منتقل می شود امکان پذیر نباشد و یا در مواردی که روند انتقال بر سلامت فرد خارجی تأثیر منفی بگذارد، امکان اخراج وجود ندارد.

خارجیانی که مورد خشونت جنسی، قاچاق انسان یا خشونت فیزیکی و روانی قابل توجهی قرار گرفته اند و همچنان تحت درمان هستند، در این محدوده اخراج نخواهند شد.

طبق قانون مشخص شده که نمی توان برای این افراد تصمیم اخراج گرفت. اما در نهایت این اتباع خارجی نیز افرادی هستند که شرایط اخراج آنها محقق شده است. به همین دلیل، ممکن است از آنها خواسته شود در یک مکان ثابت اقامت کنند یا ممکن است از آنها خواسته شود در زمان های خاصی اعلان های خاصی را ارائه دهند.

تایم اوت در باز کردن پرونده

مدت محدودیت در دادخواستی که با تقاضای حذف حکم اخراج اقامه شده است 15 روز است. شخص باید ظرف 15 روز از زمان ابلاغ یا ارائه تصمیم اخراج، دعوی ابطال کند.

در روال دعوت به خروج، حداقل 15 روز مهلت به فرد خارجی برای خروج از کشور داده می شود. اگر فرد خارجی در این مدت کشور را ترک نکند، یک روش قانونی دشوار مانند دستگیری و انتقال به مرکز خروج اعمال می شود.

ابطال کدهای پردازش شده همراه با تصمیم اخراج به شخص پس از انقضای مدت انجام نمی شود. حذف این کدها فقط با طرح دعوی قضایی امکان پذیر است. هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد.

دادگاه مسئول و صالح برای رفع تصمیم دیپورت

مرجع رسیدگی به دعوای ابطال جهت ابطال رأی تبعید، دادگاههای اداری است. از آنجایی که تصمیم اخراج یک اقدام اداری است، این دادگاه اداری است که قانونی بودن آن را بررسی می کند.

دادگاه صلاحیتدار دادگاه محلی است که اداره ای که این تصمیم را که ماهیت یک عمل اداری دارد، در آنجا واقع شده است. به عبارت دیگر، خارجی که برای او حکم اخراج صادر شده است، باید دعوای ابطال آن را در دادگاه اداری محل استقرار اداره مجری معامله مطرح کند.

در دعوی ابطال و حذف کدی که به شخص داده شده است، با توجه به دلیل تصمیم اخراج در مورد فرد خارجی، حکم تکلیف و اختیار یکسان است. به عبارت دیگر در دادگاه اداری محلی که اداره ای که کد آن در دفتر ثبت اشخاص درج شده است اقامه دعوی شود.

اهمیت وکیل در مراحل دیپورت و دعوی قضایی

در مقاله خود جزئیات مهمی در مورد حذف تصمیم اخراج قرار داده ایم. روال قانونی اخراج اتباع خارجی به وضوح در قوانین ذکر شده است. با این حال، قوانین آن دارای مقررات پراکنده است. علاوه بر دوری یک خارجی از قوانین ترکیه، اجرای این مقررات همیشه در چارچوب قانون عمل نمی کند.

اخراج یک فرآیند اداری است. تصمیم قضایی نیست. بنابراین، در عمل موقعیت های غیرقانونی زیادی وجود دارد. برخی از اتباع خارجی که به ویژه نباید اخراج شوند، ممکن است به طور غیرقانونی اخراج شوند، حتی اگر در کشوری که به آنجا می روند با خطراتی مواجه شوند.

امکان بازگشت فرد دیپورت شده به ترکیه قبل از مهلت مقرر وجود دارد. امکان این امر منوط به اجرای سریع و صحیح روال قانونی است. به همین دلیل، درخواست کمک حقوقی از یک وکیل مجرب برای فردی که حکم اخراج وی صادر شده است، سالم ترین راه خواهد بود.

در این راستا به صورت پکیج خدمات یافتن فرد یا شرکت در دعوتنامه کاری، درخواست، مراحل حذف، پیک آپ فرودگاهی و مراحل قانونی لازم را ارائه می دهیم.