با توجه به گسترش جریان‌های مهاجرت دسته جمعی به ترکیه از طریق ایران، رشد قابل توجهی در انتقال پول و سرمایه از ایران به ترکیه رخ داده است. با افزایش تقاضا برای اخذ شهروندی و اقامت در ترکیه از طریق روش‌های مختلف مانند تحصیل، خرید ملک، سرمایه‌گذاری و دریافت پاسپورت، خدمات ارزی و ارسال حواله به ترکیه نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

روش های متداول انتقال پول از ایرن به ترکیه

  • انتقال از طریق صرافی های معتبر
  • انتقال از طریق رمز ارز ها ( تتر ، بیت کوین و … )

توجه داشته باشید این مقاله کوتاه برای افرادی که نیازمند انتقال پول با حجم زیادی دارند راه کارهای مناسب و مطمین تری را پیشنهاد میکند. در غیر اینصورت میزان مبالغ کم دردسر و سختی های خود را ندارد. در ضمن اگر نیازمند کارتخوان ایرانی در استانبول هستید میتوانید مقاله ما را در این خصوص مطالعه کنید.

انتقال از طریق صرافی ها

تفاوت صرافی ها با بانکها این است که در بانک وقتی پول واریز می ‌شود اتوماتیک وارد دفترچه حساب، کارت یا اینترنت بانک شما می شود اما در اینجا به محض اینکه پول واریز می شود شما باید مدارک دال بر واریز را به صراف ارائه کنید تا صراف بعد از تایید، این مبلغ را برای شما و به حساب شما در کشور مقصد منظور کند حالا شما هر طوری که خواستید می توانید آن را تبدیل کنید.

یعنی صرافی ها عملاً بانک‌ هایی هستند، که خارج از ایران حساب دارند حالا ممکن است خودشان داشته باشند یا دوستانی غیر ایرانی داشته باشند که حساب مربوط به آن ها باشد، صرافان شرکت ‌هایی در خارج از ایران دارند که از طریق آن شرکت‌ ها نقل و انتقال پولی انجام می دهند.

این روند کار صراف ها در ایران است و هیچ مشکلی هم در این کار ندارند و عملاً هیچ گونه تحریمی بر بحث نقل و انتقال صراف ها نمی ‌تواند تاثیرگذار باشد، درست است که اگر مقدار تقاضای بازار برای خرید ارز افزایش و میزان  صادرات کاهش پیدا کند قیمت ارز بالا می ‌رود اما در روند کار صراف ها هیچ مشکلی به وجود نمی آید.

در ضمن با توجه با محدودیت های روزانه انتقال پول در ایران که در حال حاضر 200 میلیون در روز هست می بایست که شما در قبل از سفر خودتون به حساب صراف روزانه این مبالغ را انتقال بدهید که بتوانید یکجا در ترکیه دریافت کنید.

سوالی پیش میاد که در روزهای متعدد این مبالغ را واریز کردیم نرخ ارز چطور محاسبه میشود ؟!

مثالی میزنم که شما بهتر متوجه شوید هر روزی که پول انتقال میدهید میتواند نرخ ارز رو سول بکنید و تصمیم با شما هست تبدیل انجم بگیرد یا نه !

این کار را میتوانید هر چند روز یکبار انجام بدهید برای مثال من روز اول برای مقدار پولی که به صراف واریز کردم و نرخ همان روز برای من عادلانه بود همان روز تبدیل میکنم به لیر ولی شاید در روزهای آینده و متوالی نرخ افزایشی بود و فقط بستانکار تومان میمانم به صراف تا تعیین کنم چه روزی تبدیل صورت بگیرد.

انتقال از طریق رمز ارزها

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات مربوط به انتقال پول بین کشورهای مختلف، برخی از افراد و شرکت‌ها از روش رمزارزها مانند تتر (Tether) برای انتقال وجوه استفاده می‌کنند. تتر یک رمزارز پایه شبیه به دلار آمریکا است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، پشتوانه یک دارایی دیجیتال به نام USDT دارد.

برای انتقال پول از ایران به ترکیه از طریق تتر، ابتدا باید تتر را از یکی از صرافی‌های ایرانی خریداری کرده و سپس آن را به حساب یک صرافی ترکیه‌ای که ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، منتقل کنید. برای انتقال تتر، باید آدرس کیف پول (Wallet Address) مربوط به حساب تتر در صرافی ترکیه‌ای را دریافت کرده و به عنوان مقصد انتقال، در صرافی ایرانی که تتر را خریداری کرده‌اید، وارد کنید.

برای اطمینان از صحت آدرس کیف پول، قبل از انجام انتقال، می‌توانید با صرافی ترکیه‌ای تماس بگیرید و اطمینان حاصل کنید که آدرس کیف پول صحیح است. چون در صورت واریز اشتباه به هیچ عنوان قابل پیگیری نمی باشد.

و یا اینکه میتوانید تتر خریداری شده را در کیف پول خود نگه دارید و بعد از رسیدن به مقصد و مراجعه حضوری بعد از انتقال تتر به والت صرافی در کشور مقصد مبلغ خودتون را بصورت نقدا یا بصورت انتقال به حساب بانکی شما دریافت بکنید.

گشایش حساب بانکی در ترکیه و اهمیت آن

ایرانی ها در ترکیه فقط با داشتن پاسپورت میتوانند در بانک های زراعت و واکیف حساب بین المل متصل به ویزا و مستر باز کنند که قبلا در این مورد و نحوه باز کردن حساب بانکی در ترکیه مطلبی منتشر کرده ایم و میتوانید مطالعه کنید.