برای اخذ شهروندی ترکیه احتمالات مختلفی وجود دارد. در زیر به اختصار به این راه ها می پردازیم. با این حال، موضوع اصلی مقاله ما “اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری یا خرید مسکن” است.

اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری فرصتی است که به فرد این حق را می دهد تا با ارائه سایر شرایط در نتیجه اشکال مختلف سرمایه گذاری، برای تابعیت ترکیه اقدام کند.

در زیر شرایط لازم برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری، مراحل قانونی که باید طی شود، وضعیت واقعی و مدارک آماده شده، اختیار درخواست و دوره ها و غیره آمده است. قسمت های مهم را توضیح خواهیم داد.

قانون اتباع خارجی حوزه ای است که در آن اداره از اختیارات بیشتری نسبت به سایر حوزه های حقوقی برخوردار است. به همین دلیل، فرآیند اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری باید با دقت و به طور کامل انجام شود. بر این اساس توصیه می کنیم کل مقاله را به ترتیب مطالعه کنید.

مهم: از 13 مه 2022، تغییرات قابل توجهی در مورد شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری ایجاد شده است. ما مقاله خود را بر این اساس به روز کرده ایم. مثلا؛ برای اینکه با خرید ملک، شهروند ترکیه شوید، یک ماه پس از تغییر مقررات مورخ 13 می 2022 (یعنی از 13.06.2022)، قیمت فروش ملک باید حداقل 400000 دلار باشد. در زیر جزئیاتی در این مورد آورده ایم.

شرایط اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

جزئیات اخذ تابعیت از طریق سرمایه گذاری در قانون شهروندی ترکیه درج نشده، بلکه در مقررات مربوطه آمده است. اساساً، پس از اصلاحیه سپتامبر 2018 با مقررات مربوط به اجرای قانون شهروندی ترکیه، تغییرات قابل توجهی از می 2022 ایجاد شد.

می توانید به متن قانون روزنامه رسمی اصلاحیه مربوطه در اینجا دسترسی پیدا کنید:

https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/05/20220513-20.pdf

برخی از تغییرات ایجاد شده در سپتامبر 2018 در تغییرات می 2022 بدون تغییر باقی می مانند. با این حال، در هر صورت، ارقام و اطلاعات زیر به‌روزترین تا ژوئن 2022 هستند. بر این اساس، برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری، یکی از موارد زیر باید رعایت شود:

  • خرید غیر منقول به مبلغ 400 هزار دلار و بیشتر و قید عدم فروش این اموال به مدت 3 سال از محل ثبت سند. در ازای 400 هزار دلار آمریکا، سایر ارزهای خارجی یا TL معتبر خواهد بود. 400 هزار دلار حداقل مبلغ است. (در آیین نامه قبلی این مبلغ 250 هزار دلار بود، اما اکنون به 400 هزار دلار افزایش یافته است. این آیین نامه در تاریخ 13 می 2022 پذیرفته شده و از 13 ژوئن 2022 لازم الاجرا است.)
  • سرمایه گذاری 500000 دلار یا بیشتر. لزوماً نباید دلار باشد. ارز خارجی یا TL در مقابل 500 هزار دلار معتبر در نظر گرفته می شود. 500 هزار تومان حداقل مبلغ است. (در قرار قبلی این مبلغ 2 میلیون دلار بود)
  • انعقاد قرارداد مقدماتی بیع غیر منقول برای ساختمانی با حداقل 400 هزار دلار مالکیت کانکس یا اعسار ساختمانی همین فرصت را در اختیار خارجی قرار می دهد. در اینجا نیز به قول بیع که در دفتر اسناد رسمی داده شده است اضافه می شود که انتقال سازه یا قرارداد به مدت 3 سال قابل انجام نیست. (در ترتیب قبلی این مبلغ 250 هزار تومان بود)
  • فردی که برای حداقل 50 نفر در ترکیه شغل ایجاد کند از طریق سرمایه گذاری تابعیت می یابد.
  • فردی که 500 هزار دلار یا معادل آن را به صورت ارز یا لیر در بانک های ترکیه واریز می کند، به شرطی که حداقل 3 سال آن را برداشت نکند، همین فرصت را دارد. (در قرار قبلی این مبلغ 3 میلیون دلار بود)
  • شخصی که اسناد بدهی دولت را به مبلغ حداقل 500 هزار دلار آمریکا یا بیشتر به شرط حفظ حداقل 3 سال خریداری می کند، از طریق سرمایه گذاری نیز تابعیت ترکیه را کسب می کند. در اینجا نیز مبلغ ارز یا لیر معادل 500 هزار دلار معتبر در نظر گرفته می شود. (در قرار قبلی این مبلغ 3 میلیون تومان بود)
  • شخصی که «سهام مشارکت صندوق سرمایه گذاری مستغلات» یا «سهام مشارکت صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری خطرپذیر» را به مبلغ حداقل 500 هزار دلار یا معادل آن به ارز خارجی یا لیره ترکیه خریداری کند و متعهد به نگهداری آن حداقل به مدت 3 سال باشد نیز حق شهروندی پیدا می کند. در این زمینه. (در ترتیب قبلی این مبلغ 1.5 میلیون دلار بود)
  • سرمایه گذاری حداقل 500 هزار دلار یا معادل آن به ارز در نظام بازنشستگی خصوصی مشروط بر اینکه در صندوق های تعیین شده توسط سازمان تنظیم و نظارت بیمه و بازنشستگی های خصوصی نگهداری شود و حداقل سه سال در سیستم باقی بماند. (این در آیین نامه قبلی وجود نداشت. این وضعیت با اصلاحیه مه 2022 ارائه شد.)

فردی که یکی از شرایطی که گفتیم را داشته باشد از طریق سرمایه گذاری برای تابعیت ترکیه اقدام می کند. وی در درخواست خود باید مدارک لازم را که در ادامه فهرست می کنیم به مراجع ذیصلاح ارائه کند.

البته با همه اینها داشتن این شرایط حق مطلق شهروندی نمی دهد. در نهایت، این موضوع مربوط به حق حاکمیت دولت است و دولت ممکن است در صورت اعتراض از پذیرش درخواست شهروندی خودداری کند. به همین دلیل، پیگیری روند مورد نظر با یک وکیل مجرب خارجی سودمند است.

جدای از این شرایط خاص، رعایت برخی شرایط عمومی نیز ضروری است. لازم است از نظر امنیت ملی کشور ترکیه مشکلی ایجاد نشود و دارای ویژگی هایی نباشد که بر سلامت عمومی و اخلاق جامعه تأثیر منفی بگذارد.

موقعیت های خاصی که در بالا ذکر کردیم نشان می دهد که فرد دارای سطح مشخصی از تمکن مالی است و هدف او ادامه رابطه با ترکیه است.

مدارک و مراحل لازم برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

همچنین مدارکی برای اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری لازم است. بر این اساس، مدارک زیر باید قبل از درخواست تکمیل شود:

  • فرم درخواست حاوی مسیر درخواست مربوطه،
  • مدرک هویتی که از کشور تابعیت کدام کشور گرفته شده است،
  • اگر فرد خارجی متاهل باشد، مدرک هویتی همسر، در صورت داشتن فرزند زیر 18 سال، مدرک هویتی،
  • مدارک دال بر پیوند خانوادگی با اعضای خانواده (گواهی ازدواج و …)
  • عکس پاسپورت سایر اعضای خانواده،
  • شناسنامه،
  • اگر متقاضی طلاق گرفته باشد، سند رسمی که ثابت کند طلاق گرفته است،
  • در صورت بیوه بودن، مدرک بیوه بودن (گواهی فوت و غیره)،
  • اجازه اقامت یا ویزای توریستی صادر شده برای خارجی،
  • اگر همسر یا سایر بستگان خارجی متقاضی شهروند ترکیه هستند، فتوکپی شناسنامه و اطلاعات اقامت آنها،
  • مدارک، رسید و غیره در مورد پرداختی که قبل از درخواست انجام شده است.

به غیر از/قبل از این اسناد، مدارکی نیز برای افراد خارجی برای خرید ملک وجود دارد. می توانیم آنها را به صورت زیر فهرست کنیم:

  • گذرنامه و فتوکپی شخص خارجی خریدار غیر منقول به همراه ترجمه ترکی آن
  • گواهی ارزش املاک که از یک شرکت معتبر ارزیابی املاک اخذ شده است،
  • اگر اموال غیرمنقول محل سکونت یا کار باشد، بیمه نامه اجباری زلزله،
  • یک عکس بیومتریک از فروشنده ملک، 2 عکس بیومتریک شخص خارجی،
  • اگر فرد خارجی ترکی صحبت نمی کند، باید مترجم قسم خورده در دسترس باشد.
  • در صورتی که فروش ملک با وکالت باشد اصل وکالتنامه. اگر وکالتنامه در ترکیه صادر نشده باشد توسط مترجم قسم خورده به ترکی ترجمه شده است.

پس از خرید ملک، اجازه اقامت کوتاه مدت مورد نیاز است که در ادامه به تفصیل بحث خواهیم کرد. مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت کوتاه مدت به شرح زیر است:

  • فرم درخواست حاوی اجازه اقامت،
  • اصل گذرنامه و فتوکپی صفحات مربوطه با مدت زمان بیش از مدت زمان درخواست اقامت 60 روزه،
  • حداقل 4 عکس بیومتریک گرفته شده در 6 ماه گذشته،
  • یک بیمه نامه درمانی معتبر برای پوشش دوره اقامت درخواستی،
  • رسید پرداخت هزینه درخواست و مدارک ارزشمند لازم،
  • سند ثبتی سند ملک خریداری شده.

برای اطلاع از جزئیات مجوز اقامت، می توانید مقاله ما را با عنوان ” اجازه اقامت ” مطالعه کنید.

برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری کجا اقدام کنیم؟

در مقاله خود به انواع شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری و مراجعی اشاره کردیم که تعیین می کنند آیا شرایط مربوطه وجود دارد یا خیر. بر این اساس، درخواست تشخیص های مربوطه به وزارتخانه ها یا مؤسسات فوق الذکر انجام خواهد شد. اما در مورد نحوه خرید ملک لازم است به برخی از محل های کاربردی اشاره کنیم.

برای خرید ملک به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه خواهد شد. پس از آن، همانطور که در بالا ذکر کردیم، باید اجازه اقامت کوتاه مدت دریافت شود. مدارکی که ما برای اجازه اقامت کوتاه مدت مشخص کرده ایم آماده شده و درخواست به اداره مهاجرت استان داده می شود. پس از اخذ این اجازه اقامت، درخواست شهروندی انجام خواهد شد.

پس از احراز شرایط لازم برای تمامی این راه ها، درخواست شهروندی ترکیه به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ارائه می شود. همانطور که می بینید، این فرآیند یک فرآیند چند مرحله ای و ظریف است. هر مرحله باید با دقت پیش برود تا وقتی به پایان می رسد، اقدامات اشتباه و سهل انگارانه انجام شده از قبل فرد را به ابتدای کار نبرد.

اختیار تصمیم گیری در مورد تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

مقررات تفصیلی شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری در ماده 20 آیین نامه اجرای قانون شهروندی ترکیه آمده است. این ماده به وضوح بیان می کند که رئیس جمهور مجاز به اعطای تابعیت از طریق سرمایه گذاری است.

به عبارت دیگر، برای اینکه فردی که شرایط فوق را دارا باشد، تابعیت ترکیه را داشته باشد، تصمیم ریاست جمهوری لازم است. این در واقع یکی از تغییرات معرفی شده در سال 2018 است. بر اساس آیین نامه قبلی، پس از پیشنهاد وزیران، هیئت وزیران مجاز به اتخاذ این تصمیم شد. با این حال، این روند اکنون به رئیس جمهور می رود.

در زیر نیز اشاره خواهیم کرد که هر درخواست کجا باید انجام شود اما پس از احراز شرایط درخواست شهروندی به اداره کل جمعیت و امور شهروندی ارجاع می شود. اما مراجعی که تعیین خواهند کرد آیا شرایط فوق الذکر احراز می شود برای هر یک به طور جداگانه مشخص می شود. با توجه به این:

  • مرجعی که تشخیص می دهد سرمایه گذاری 500 هزار دلاری یا بیشتر انجام شده است، وزارت صنعت و فناوری است.
  • مرجعی که در مورد خرید و فروش املاک و مستغلات به ارزش 400 هزار دلار و بیشتر تصمیم گیری می کند «وزارت محیط زیست و شهرسازی» است.
  • مرجعی که تعیین می کند که آیا حداقل 50 شغل در ترکیه ایجاد شده است یا خیر، «وزارت خانواده، کار و سیاست های اجتماعی» است.
  • مرجعی که تعیین می کند آیا مبلغ 500 هزار دلار یا بیشتر در بانک های ترکیه نگهداری می شود “سازمان مقررات و نظارت بانکی” است.
  • تصمیم در مورد خرید اوراق بدهی دولت به مبلغ 500 هزار دلار یا بیشتر توسط «وزارت خزانه‌داری و دارایی» صورت می‌گیرد.
  • تشخیص وصول «سهم مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری مستغلات» یا «سهم مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری خطرپذیر» به مبلغ 500 هزار دلار آمریکا یا بیشتر توسط «هیئت بازار سرمایه» انجام می‌شود.
  • تشخیص حداقل 500 هزار دلار آمریکا یا معادل آن ارز به صورت «واریز حق بیمه در وجوه تعیین شده توسط سازمان تنظیم و نظارت بیمه و بازنشستگی خصوصی و واریز آن به نظام بازنشستگی خصوصی به مدت حداقل سه سال». و توسط سازمان تنظیم و نظارت بر بازنشستگی خصوصی.

جزئیات مهم در اخذ تابعیت ترکیه با خرید ملک

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یک خارجی که امروز 400 هزار دلار آمریکا دارد، امکان اخذ تابعیت ترکیه را دارد. این یک فرصت عالی برای خارجی ها است. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم این رقم قبل از سپتامبر 2018 یک میلیون دلار بوده است در حالی که بین سپتامبر 2018 تا ژوئن 2022 این رقم 250 هزار دلار بوده است.

در اینجا چند موقعیت مهم وجود دارد. اولاً این خارجی تا سه سال نمی تواند این غیر منقول را بفروشد. موظف به درج تبصره در دفتر املاک در این خصوص است.

در اینجا، 400000 دلار یک تعیین مطلق نیست. این قیمت حداقل مقدار است. بدون شک قیمت بالاتر از آن وجود دارد. همچنین دلار آمریکا مورد نیاز نیست. پرداخت با ارز دیگر یا TL در ازای 400 هزار دلار آمریکا نیز پذیرفته می شود. مهم ترین چیزی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که فرد خارجی برای خرید ملک اول از همه باید مجوز اقامت داشته باشد. جزئیات این موضوع را می توانید در مقاله ما با همین عنوان در مورد مجوز اقامت مطالعه کنید.

خارجی ابتدا مال غیر منقولی را متناسب با قیمتی که ما اعلام کرده ایم پیدا می کند و با پرداخت ثمن از طریق پرداخت بانکی به مالک آن را خریداری می کند.

برای پذیرش درخواست شهروندی که پس از آن انجام شده است، وزارتخانه باید قیمت ملک را نیز 400 هزار دلار یا بیشتر تعیین کند. برای این منظور، کارشناسان املاک فعال در CMB تحقیقی را برای تعیین ارزش املاک انجام می دهند.

پس از آن، تبصره ای به دفتر املاک اضافه می شود که با دستور وزارتخانه اموال غیرمنقول به مدت سه سال قابل فروش نیست. سپس مدارک درخواستی فوق به مراجع ذیربط تحویل داده می شود و در صورت عدم تخطی از شرایط مندرج در ابتدای مقاله، از این پس فرد خارجی تابعیت ترکیه را کسب می کند.

برای جزئیات این موضوع می توانید مقاله ما در مورد اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک به قیمت 400 هزار دلار را مطالعه کنید .

آیا اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری شامل همسر و فرزندان می شود؟

بر اساس قانون شهروندی ترکیه و مقررات مربوط به اجرای این قانون، وضعیت شهروندی که پس از آن به دست می آید به همسر سرایت نمی کند. با این حال، تابعیت به دست آمده از طریق سرمایه گذاری یک استثنا است.

بر این اساس، با توجه به اجازه اقامت کوتاه مدت در ماده 12 قانون شهروندی ترکیه، به لطف سرمایه گذاری هایی که محدوده آن توسط رئیس جمهور تعیین می شود، همسر و فرزند صغیر فردی که تابعیت را کسب می کند نیز تابعیت می یابد.

به عبارت دیگر، حق شهروندی که شخص خارجی از طریق سرمایه گذاری به دست آورده است، به عنوان یک استثنا شامل همسر و فرزند نابالغ نیز می شود. یکی از جنبه های سودمند کسب شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری، امکان انتقال به این همسر است.

ارزیابی درخواست تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری توسط اداره و اعتراض به تصمیم اداری

پس از تمام این مراحل برای پذیرش تابعیت ترکیه، کمیسیونی از سوی وزارتخانه تشکیل می شود که در بالا به آن اشاره کردیم که در مورد کدام نوع سرمایه گذاری صحبت می شود. این کمیسیون ارزیابی تابعیت خارجی را تهیه و به تشخیص رئیس جمهور ارائه می کند.

در این فرآیند ارزیابی، از فرد دعوت می شود تا اثر انگشت شناسایی و توسط واحدهای انتظامی مربوطه مصاحبه شود. فردی که تصمیم نهایی در مورد قبول یا رد را می گیرد رئیس جمهور است.

در صورتی که تصمیم یا اقدام قانونی وزارتخانه یا مؤسسه دولتی دیگر در فرآیند درخواست شهروندی غیرقانونی تشخیص داده شود، می توان دادخواست ابطال را در دادگاه های اداری مطرح کرد.

در اینجا مدت اقامه دعوی 60 روز است مگر اینکه در قوانین خاص مدت جداگانه ای در مورد مورد عینی مشخص شده باشد. به عبارت دیگر تا 60 روز از معامله مربوطه می توان به دادگاه اداری مراجعه کرد. مهلت تجدیدنظرخواهی از رأی دادگاه اداری 30 روز می باشد. این دوره 30 روزه با اعلام تصمیم به شخص شروع می شود.

گفتیم که مرجع تصمیم گیری نهایی در خصوص اعطای تابعیت متعلق به رئیس جمهور است. اگر بخواهد به این تصمیم رئیس جمهور اعتراض شود، این اعتراض به شورای دولت ارسال می شود. در اینجا شورای دولتی نیز مانند دادگاه بدوی اختیار رسیدگی به دعوای ابطال را دارد.

مهلت ها مانند درخواست به دادگاه اداری است. به عبارت دیگر، مهلت درخواست به شورای دولتی 60 روز و مدت تجدیدنظرخواهی از تصمیم شورای دولتی 30 روز است.

شهروندی و یا تابعیت ترکیه از طریق اقامت

پروسه اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری چقدر طول می کشد؟

نهایی شدن درخواست شهروندی ترکیه، تابعیت شخص و غیره. آنها می توانند در دوره های زمانی مختلف رخ دهند. ابتدا در مورد انواع روش های سرمایه گذاری در بالا صحبت کردیم. همه اینها فرآیندهایی هستند که در دوره های جداگانه تکمیل می شوند.

اما تراکم وزارتخانه و هیئت ها در استان محل درخواست از نظر زمانی در این روند موثر است. اگرچه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در ژوئن 2022 از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش یافت، اما در تعداد درخواست ها کاهشی مشاهده نشد.

علاوه بر این، از همه روش های کاربردی، چه نگهداری پول در بانک یا خرید ملک، سرمایه گذاری مربوطه باید «حداقل 3 سال» به طول انجامد. اما به طور کلی تهیه مدارک فوق، تنظیم درخواست ها و دریافت پاسخ های لازم از اداره می تواند در مدت زمان کوتاه 4 ماهه و یا در مدت 1 سال صورت گیرد.

عواملی مانند رد درخواست توسط دولت و سپس مراجعه به دادگاه و شروع مجدد روند مطمئناً می تواند دوره را افزایش دهد. این بازه زمانی 4 ماهه تا 1 ساله بسته به این عوامل متفاوت است. البته یکی دیگر از عوامل مهم در کوتاه شدن زمان پروسه بدون شک درخواست حمایت حقوقی از وکیل مجرب خارجی است.

شهروندی و یا تابعیت ترکیه از طریق اقامت

هزینه ها و سایر هزینه ها در فرآیند اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری 2023

در فروش املاک و مستغلات؛ پرداخت هزینه سند مالکیت وجود دارد که با توجه به ارزش ملک متفاوت است. علاوه بر این، کارمزد صندوق گردان و حق سرویس نیز به اداره ثبت اسناد و املاک پرداخت می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، این فرآیند یک فرآیند یک مرحله ای نیست. هر روش سرمایه گذاری ترجیح داده شود، برنامه های کاربردی زیادی مورد نیاز است و تعداد تراکنش هایی که باید انجام شوند بر این اساس افزایش می یابد. اما به طور کلی می توان در مورد وجود موارد هزینه زیر صحبت کرد:

  • هزینه خدمات قبل از همه این برنامه ها به دولت پرداخت می شود
  • هزینه های ارزیابی توسط CMB
  • هزینه بیمه اجباری زلزله
  • هزینه ترجمه سوگندنامه و دفتر اسناد رسمی
  • مبالغ پرداختی برای اسناد دریافتی از مراجع مختلف

از سال 2023، این ارقام در مجموع حدود 13000 لیر است، بدون احتساب هزینه های سند مالکیت.

ارتباط با مالتین

راه های عمومی اخذ تابعیت ترکیه

در واقع، در مقاله ما ” درخواست و شرایط برای شهروندی ترکیه “، ما به همه راه ها اشاره کردیم و مقاله مفصلی تهیه کردیم. با این حال، اجازه دهید به طور خلاصه در مورد راه های دیگر کسب شهروندی غیر از سرمایه گذاری صحبت کنیم.

قانون شهروندی ترکیه به صراحت بیان می کند که تابعیت از دو طریق قابل اخذ است. دو راه وجود دارد، با تولد یا بعد از آن، برنده شدن. تابعیت ترکیه با تولد یک فرد وضعیتی است که به محل تولد یا پیوند شهروندی مادر و پدر او مربوط می شود.

با این حال، موضوع اصلی مقاله ما برنده شدن از طریق تولد نیست، بلکه بعدا برنده شدن است. اینها موضوع مقالات جداگانه ما هستند.

راه دیگر پیروزی این است که بعداً برنده شوید. پس از اکتساب نیز می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. بر این اساس، می‌توان روش‌های کسب درآمد را به ترتیب زیر رتبه‌بندی کرد:

  • اخذ تابعیت ترکیه با تصمیم مقام ذیصلاح
  • اخذ تابعیت ترکیه به روش عمومی
  • اخذ تابعیت ترکیه به صورت استثنایی
  • بازپس گیری تابعیت ترکیه
  • اخذ تابعیت ترکیه از طریق ازدواج
  • اخذ تابعیت ترکیه از طریق فرزندخواندگی
  • اخذ تابعیت ترکیه از طریق انتخابات

موضوعی که ما تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری می نامیم، در واقع در قسمت «کسب تابعیت ترکیه با تصمیم مقام ذیصلاح» طبقه بندی فوق، در «کسب تابعیت از راه های عمومی و استثنایی» گنجانده شده است. در مقاله خود به تفصیل این موضوع را توضیح خواهیم داد.

با این حال، به طور خلاصه به سایر راه های کسب درآمد اشاره می کنیم.

  • امکان بازپس گیری تابعیت ترکیه برای افرادی که به نحوی تابعیت ترکیه خود را از دست داده اند فراهم شده است.
  • اما فردی که با یک شهروند ترکیه ازدواج می کند در صورت احراز شرایط، امکان اخذ تابعیت را دارد.
  • علاوه بر این، اگر فردی که توسط یک ترک به فرزندی پذیرفته شده است، تهدیدی برای نظم عمومی نباشد، همچنان تابعیت خود را به دست می آورد.
  • در راه انتخاب، برای افرادی که به دلیل تغییر تابعیت والدین خود تابعیت خود را از دست داده اند، حقی اعطا می شود. بر این اساس افرادی که بر خلاف میل خود از تابعیت ترکیه انصراف داده اند با استفاده از روش انتخاب به تابعیت ترکیه باز می گردند.
  • علاوه بر این، برخی از شخصیت های مهم، افرادی با ویژگی های خاص می توانند به صورت استثنایی تابعیت شوند، حتی اگر شرایط عمومی برای تابعیت را نداشته باشند.