اجازه اقامت طولانی مدت در ترکیه

مجوز اقامت طولانی مدت نوعی اجازه اقامت است که توسط خارجیانی که به مدت 8 سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته اند اعمال می شود. جزئیاتی وجود دارد که باید در این درخواست اجازه اقامت در نظر گرفته شود که مزایای زیادی را برای فرد فراهم می کند.

در این مقاله ما، سوالات متداول در مورد این موضوع را توضیح خواهیم داد، مانند :

اجازه اقامت طولانی مدت چیست ؟

چه کسی می تواند برای این نوع اجازه اقامت اقدام کند؟

چه شرایطی برای مجوز درخواست می شود، چه مواردی شامل نمی شود.

اجازه اقامت طولانی مدت چیست؟

به نوع اجازه اقامتی که توسط خارجیانی که به مدت 8 سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته اند و شرایط دیگری را دارا می باشند، اجازه اقامت طولانی مدت می گویند. شخصی که این اجازه اقامت را دریافت می کند، بدون درخواست تمدید، حق اقامت نامحدود در کشور را دارد.

مقررات مربوط به مجوزهای اقامت طولانی مدت در قانون شماره 6458 در مورد اتباع خارجی و حمایت بین المللی ماده 42 و موارد زیر آمده است. همچنین آیین نامه ای برای اجرای قانون مربوطه وجود دارد.

اجازه اقامت طولانی مدت تنها یکی از انواع مجوزهای اقامت است. لازم به ذکر است که زمانی که یک خارجی برای اجازه اقامت اقدام می کند، باید ایده آل ترین مجوز برای او به درستی تعیین شود.

دارندگان اجازه اقامت طولانی مدت می توانند مانند شهروندان از حقوق زیادی بهره مند شوند. با این حال، رعایت معیارهای درخواست بسیار مهم است. عدم اشتباه در معیارها برای دوره درخواست بسیار مهم است. به همین دلیل بهتر است در هر مرحله از وکیل درخواست کنید.

به چه کسی اجازه اقامت طولانی مدت داده می شود؟

مقررات مربوط به افرادی که می توانند برای اجازه اقامت طولانی مدت اقدام کنند در ماده 42 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی آمده است. افرادی که طبق مقررات این ماده می توانند اجازه اقامت طولانی مدت دریافت کنند را می توان به شرح زیر نام برد:

  • اتباع خارجی که به مدت 8 سال بدون وقفه در ترکیه مانده اند و شرایط تعیین شده توسط وزارت را رعایت می کنند.
  • پناهنده، پناهنده مشروط و خارجیانی که تحت حمایت ثانویه نیستند،
  • خارجیانی که از مجوز اقامت بشردوستانه و حفاظت موقت بهره مند نیستند.

اینها گروه های اصلی هستند که می توانند اجازه اقامت طولانی مدت دریافت کنند. علاوه بر این، الزامات برنامه نیز مهم است. در اینجا، ذکر فوری آنها مفید است.

شرایط لازم برای اجازه اقامت طولانی مدت چیست؟

مقررات مربوط به شرایط لازم برای اعطای اجازه اقامت طولانی مدت در ماده 43 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی آمده است. طبق این آیین نامه می توان شرایط لازم را به شرح زیر برشمرد:

  • حداقل 8 سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشید (در زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد که دوره 8 ساله چگونه محاسبه می شود)
  • داشتن بیمه درمانی معتبر،
  • عدم دریافت کمک اجتماعی در 3 سال قبل از درخواست،
  • تهدیدی برای امنیت عمومی و نظم عمومی نباشد،
  • داشتن منبع درآمدی بدون وقفه برای تأمین معاش خود و خانواده اش (در اینجا درآمد ماهانه کمتر از حداقل دستمزد نیست، اگر با خانواده زندگی می کند ماهانه درآمدی دارد که یک سوم حداقل دستمزد را برای هر عضو تأمین کند. خانواده. تعهداتی که باید توسط اشخاص ثالث انجام شود در تجزیه و تحلیل درآمد در نظر گرفته نمی شود.)

شرایطی که برای اجازه اقامت طولانی مدت به دنبال آن است، همان چیزی است که توضیح دادیم. در صورت عدم رعایت این شرایط، فرد نمی تواند از مجوز اقامت بهره مند شود که ممکن است منجر به تضییع حقوق جدی شود. به همین دلیل، برای اطمینان از رعایت کامل شرایط و عدم وجود نقص در درخواست، پشتیبانی قانونی لازم است.

مهم: در برخی موارد، فرد شرایط را برآورده می کند اما درخواست را اشتباه انجام می دهد. در این صورت اگرچه وی مستحق اجازه اقامت طولانی مدت است، اما درخواست وی منفی خواهد بود. برای اینکه چنین عواقب نامطلوبی ایجاد نشود، لازم است از همان ابتدا روند را با دقت و دقت دنبال کرد.

چگونه می توان مدت زمان کار هشت ساله را محاسبه کرد؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم یکی از شرایط اجازه اقامت طولانی مدت است که فرد خارجی قبل از درخواست به مدت 8 سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشد. تاریخ درخواست به عنوان مبنایی برای محاسبه دوره 8 ساله در نظر گرفته می شود.

روزهایی که فرد خارجی بدون مجوز اقامت در خارج از کشور اقامت می کند یا در ترکیه سپری می کند در محاسبه زمان محاسبه نمی شود، به عنوان کسر محسوب می شود.

اول از همه، گزارش اقامت 1 ساله بر اساس تاریخ درخواست بررسی می شود. در گزارش ها مشخص می‌شود که فرد در یک دوره یک ساله حداقل ۱۸۰ روز در کشور اقامت داشته است یا خیر. اگر شرط 180 روز برآورده شود، گزارش های گذشته تا 8 سال بررسی میشود.

در گزارش 1 ساله گذشته‌ ، در صورتی که مشخص شود فرد خارجی کمتر از 180 روز در طول سال در کشور بوده است، مدت اقامت در 5 سال اخیر بررسی می‌شود. چنانچه مشخص شود در دوره 5 ساله مورد بررسی بیش از 365 روز در خارج از کشور سپری کرده است، درخواست منفی خواهد بود.

در صورتی که متقاضی بیش از 6 ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشد (فرقی نمی کند متوالی یا یکباره باشد)، درخواست بدون بررسی سالیانه گذشته منفی خواهد بود.

اگر شخص متقاضی اجازه اقامت طولانی مدت قبلاً با مجوز اقامت دانشجویی در کشور اقامت داشته باشد، نیمی از زمان صرف شده در طول این اجازه اقامت در محاسبه دوره 8 ساله لحاظ می شود. سایر دوره های اجازه اقامت (خانوادگی، کوتاه مدت و غیره) در محاسبه دوره 8 ساله لحاظ می شود.

مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت طولانی مدت ترکیه

در ابتدا لازم به ذکر است که علاوه بر مدارک اولیه مورد نیاز در حین درخواست، ممکن است برخی مدارک مربوط به شرایط خاص خود متقاضی نیز مورد نیاز باشد.

اینها با توجه به رویداد مشخص متفاوت است. در اینجا لازم است قبل از درخواست یک تصمیم گیری شود. با این حال، مدارک مورد نیاز را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • فرم درخواست در مورد درخواست،
  • کپی پاسپورت اتباع خارجی،
  • عکس،
  • رسید یا اسنادی که نشان می دهد هزینه های لازم پرداخت شده است.
  • بیانیه در مورد در دسترس بودن امکانات مالی کافی و منظم در طول اقامت در ترکیه
  • بیمه سلامت،
  • سندی مبنی بر عدم دریافت کمک اجتماعی در 3 سال قبل از درخواست،
  • در صورت اعطای اجازه اقامت، سندی که محل اقامت را نشان می دهد (سندنامه اگر خانه متعلق به خودش باشد، در غیر این صورت، قرارداد اجاره)
  • مدارک اقامت 8 ساله
  • سابقه کیفری،
  • اگر قبلاً از مجوز اقامت دیگری استفاده شده باشد، مدارک مربوط به آن،

مدارک مورد نیازی که در طول درخواست درخواست می شود به شرح فوق می باشد. اگرچه مدارک شامل موارد ذکر شده در بالا است، اما اگر درخواست فردی بدون پشتوانه قانونی انجام شود، احتمال اشتباه وجود دارد. پیگیری با یک وکیل مفید خواهد بود تا فرآیند را به بهترین نحو بدون هیچ اشتباهی به پایان برسانید.

مجوز اقامت طولانی مدت برای خارجی ها چه حقوقی دارد؟

مقررات مربوط به حقوقی که اجازه اقامت طولانی مدت برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده در ماده 44 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی آمده است. حقوق ارائه شده به خارجیان دارای مجوز اقامت طولانی مدت را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • اتباع خارجی دارای مجوز اقامت طولانی مدت از خدمت سربازی معاف هستند که وظیفه شهروندان ترکیه است.
  • حق رای و انتخاب شدن ندارند. امکان شرکت در انتخابات به عنوان نامزد یا رای دادن برای آنها وجود ندارد.
  • کار در موقعیت های عمومی که الزام به داشتن شهروند ترکیه وجود دارد امکان پذیر نیست.
  • آنها نمی توانند خودرو را به عنوان معاف وارد کنند. جدای از آن، آنها حق و فرصت اقامت نامحدود مانند یک شهروند را دارند.

به استثنای معدود موارد ذکر شده در بالا، ساکنان طولانی مدت از حقوقی مشابه شهروندان ترکیه برخوردارند. مفاد قانونی که برای شهروندان ترکیه اعمال می شود، برای خارجیانی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت هستند نیز زمینه درخواست را پیدا می کند.

در چه شرایطی این مجوز لغو می شود؟

در ماده 45 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی آمده است که در چه مواردی اجازه اقامت طولانی مدت لغو می شود. این موقعیت ها را می توان به صورت زیر فهرست کرد:

  • حضور یک فرد خارجی در کشور به تهدیدی جدی برای نظم و امنیت عمومی تبدیل می شود.
  • حضور بیش از یک سال در خارج از کشور به دلیلی غیر از بهداشت، آموزش و خدمات عمومی اجباری

اتباع خارجی که مجوز اقامت آنها به دلیل حضور بیش از یک سال در خارج از کشور لغو شده است، می توانند برای دریافت مجدد اجازه اقامت طولانی مدت اقدام کنند. در صورت لغو مجوز، امکان درخواست مجدد برای هر نوع اجازه اقامت وجود ندارد زیرا امنیت و نظم عمومی را به خطر می اندازد.

فرآیندهای درخواست مجدد برای مجوزهای اقامت لغو شده باید با دقت دنبال شود تا فرد متحمل هیچ گونه تضییع حقوقی نشود.

سوالات متداول

در بالا، ما برخی از مسائل اساسی در مورد اجازه اقامت طولانی مدت را آورده ایم. جدای از این، پاسخ به برخی از سوالاتی که اغلب در عمل با آنها مواجه می شویم را در اینجا مفید می دانیم.

افرادی که حق انتقال به اجازه اقامت طولانی مدت را ندارند چه کسانی هستند؟

پناهندگان، دارندگان وضعیت حمایت فرعی، پناهندگان مشروط، دارندگان اجازه اقامت بشردوستانه و خارجیان تحت حمایت موقت نمی توانند از مجوز اقامت طولانی مدت بهره مند شوند.

آیا افراد دارای مجوز اقامت طولانی مدت می توانند در ترکیه کار کنند؟

برای افرادی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت هستند، امکان کار در ترکیه بر اساس این مجوز وجود ندارد. آنها همچنین برای کار باید مجوز کار دریافت کنند.

آیا انجام خدمت سربازی در ترکیه برای کسانی که مجوز اقامت طولانی مدت دارند ضروری است؟

افرادی که دارای این مجوز اقامت هستند از خدمت سربازی اجباری معاف هستند. بنابراین آنها مجبور نیستند در ارتش خدمت کنند.

آیا افراد دارای مجوز اقامت طولانی مدت می توانند در انتخابات ترکیه شرکت کنند؟

امکان شرکت در انتخابات به عنوان نامزد و شرکت در انتخابات برای افرادی که دارای اقامت طولانی مدت هستند وجود ندارد.

اتباع خارجی که مجوز بلندمدتش لغو شده است از چه راه هایی می توانند؟

اطلاعاتی که این اجازه اقامت لغو شده است به خارجی اطلاع داده می شود. دریافت کننده این اخطار می بایست نسبت به اقدام اداری اعتراض نموده و یا برای ابطال تصمیم اقدام به ابطال نماید.

اهمیت وکیل در درخواست های اجازه اقامت طولانی مدت

در بالا، به طور کلی توضیح داده ایم که اجازه اقامت طولانی مدت چیست و چه کسانی می توانند برای آن درخواست دهند. همانطور که می بینید، این یک نوع اجازه اقامت است که مزایای زیادی را برای فرد فراهم می کند که گویی شهروند ترکیه شده است.

درخواست اجازه اقامت طولانی مدت بدون هیچ گونه پشتوانه قانونی اغلب منجر به رد شدن و از بین رفتن حقوق افراد می شود. زیرا فرآیند درخواست نیاز به دانش فنی زیادی دارد. به منظور مدیریت صحیح فرآیند درخواست و جلوگیری از ضایع شدن حقوق در این فرآیند ، توصیه می شود این  روند را با یک وکیل مجرب حقوقی خارجی پیگیری کنید.