خارجیانی که با اجازه اقامت در ترکیه اقامت دارند ممکن است با لغو مجوز اقامت خود مواجه شوند. لغو اجازه اقامت زمانی صورت می گیرد که شرایط خاصی پیش بیاید. برای تداوم مجوز اقامت، اقدام طبق مقررات قانونی برای فرد خارجی اهمیت زیادی دارد.

پس از توضیح مفهوم لغو مجوز اقامت در مقاله خود، جزئیات دلایل لغو مجوز اقامت را توضیح خواهیم داد. لغو اجازه اقامت موضوع مهمی است که فرد خارجی را ملزم به ترک کشور می کند. بنابراین توصیه می کنیم مقاله ما را با دقت مطالعه کنید.

توجه: لغو مجوز اقامت ممکن است منجر به نتیجه ای شود که فرد خارجی را مجبور به ترک ترکیه کند. تجدیدنظرخواهی از تصمیم طبق قانون از اهمیت بالایی برخوردار است. ادامه این روند با کمک وکیل مفید خواهد بود.

لغو اجازه اقامت چیست؟

ابطال اجازه اقامت اخذ شده توسط اتباع خارجی که بیش از 90 روز یا طول مدت ویزا در ترکیه خواهند ماند، در صورت تحقق دلایل مندرج در قانون، لغو اجازه اقامت نامیده می شود. دلایل لغو بسته به نوع مجوز اقامت صادر شده متفاوت است.

مقررات مربوط به اجازه اقامت و لغو اقامت در قانون شماره 6458 در مورد اتباع خارجی و حمایت بین المللی گنجانده شده است. هنگام اخذ اجازه اقامت و در صورت لغو مجوز متعاقباً باید از یک وکیل حمایت شود. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد فرآیند اخذ اقامت می توانید مقاله ما را با عنوان “ نحوه دریافت اجازه اقامت ” مطالعه کنید.

دلایل لغو مجوز اقامت

6 اجازه اقامت مختلف برای خارجی هایی که در ترکیه اقامت خواهند داشت صادر شده است. اینها مجوز اقامت کوتاه مدت، اجازه اقامت طولانی مدت، مجوز اقامت دانشجویی، مجوز اقامت خانواده، مجوز اقامت قاچاق انسان و اجازه اقامت بشردوستانه است. دلایل لغو مجوزهای اقامت ذکر شده متفاوت است.

دلایل لغو مجوز اقامت کوتاه مدت

کسانی که در ترکیه املاک و مستغلات دارند، برای انجام تحقیقات علمی می آیند، یک تجارت تجاری ایجاد می کنند، برای اهداف آموزشی یا مشابه به لطف توافقاتی که ترکیه طرف آن است یا برنامه های تبادل دانشجوی خارجی، برای گردشگری می آیند، می مانند. در ترکیه بنا به درخواست و تصمیم مقامات قضایی یا اداری اجازه اقامت کوتاه مدت به خارجی هایی داده می شود که اقامت می کنند، در دوره های آموزشی در ترکیه برای یادگیری زبان ترکی شرکت می کنند، دوره های آموزشی و پژوهشی در ترکیه شرکت می کنند. اجازه اقامت کوتاه مدت اعطا شده در موارد زیر لغو می شود:

  • عدم وجود یا از بین رفتن شرایط لازم برای اخذ مجوز کوتاه مدت.
  • مجوز کوتاه مدت برای یک هدف خاص داده می شود و خارج از این هدف استفاده می شود.
  • داشتن تصمیم اخراج یا ممنوعیت ورود در مورد خارجی.
  • قضاوت تخلف به دلیل وقت اضافی در خارج از کشور.

دلایل لغو مجوز اقامت خانواده

شهروندان ترکیه یا خارجیانی که یکی از انواع اجازه اقامت را دارند. اجازه اقامت خانوادگی به همسر خارجی، فرزند صغیر خود یا همسرش (که 18 سال تمام یا 15 سال تمام نشده و توسط دادگاه بالغ نشده است) داده می شود. کودک خارجی تحت سرپرستی او یا همسرش. اجازه اقامت خانواده اعطا شده در موارد زیر لغو می شود:

  • فقدان یا ناپدید شدن شرایط لازم برای اخذ اجازه اقامت خانوادگی.
  • اجازه اقامت خانواده برای هدف خاصی صادر می شود و برای اهدافی غیر از این مورد استفاده می شود.
  • داشتن تصمیم اخراج یا ممنوعیت ورود در مورد خارجی.

دلایل لغو مجوز اقامت دانشجویی

اجازه اقامت دانشجویی در صورتی اعطا می شود که فرد خارجی با مدرک کاردانی، لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا در یکی از مؤسسات آموزش عالی در ترکیه تحصیل کند و یا مراقبت و هزینه های خارجی توسط شخص حقیقی یا حقوقی پوشش داده شود و چند شرط دیگر وجود دارد، اجازه اقامت دانشجویی داده می شود. اجازه اقامت دانشجویی اعطا شده در موارد زیر لغو می شود:

  • عدم وجود یا ناپدید شدن شرایط مورد نیاز برای مجوز اقامت دانشجویی.
  • مجوز اقامت دانشجویی برای هدف خاصی صادر می شود و برای اهدافی غیر از این مورد استفاده می شود.
  • داشتن تصمیم اخراج یا ممنوعیت ورود در مورد خارجی.
  • با شواهد خاصی ثابت می شود که او نمی تواند ادامه تحصیل دهد.

دلایل لغو مجوز اقامت طولانی مدت

اتباع خارجی که حداقل 8 سال بدون وقفه با مجوز اقامت در ترکیه بوده و یا شرایط تعیین شده توسط وزارت را رعایت می کنند، دارای مجوز اقامت نامحدود با تایید وزارت می باشند. اجازه اقامت در صورت وجود دلایل زیر لغو می شود:

  • حضور یک فرد خارجی در کشور از نظر نظم و امنیت عمومی یک تهدید جدی است.
  • حضور در خارج از ترکیه برای بیش از یک سال بدون وقفه به هر دلیلی غیر از خدمات بهداشتی، آموزشی و خدمات عمومی اجباری در این کشور.

دلایل لغو مجوز اقامت برای قربانیان قاچاق انسان

در صورتی که قربانی قاچاق انسان باشید یا ظن قوی به قربانی بودن وجود داشته باشد، اجازه اقامت برای مدت محدودی اعطا می شود تا از اثرات تجربیات خارجی خلاص شود یا تصمیم گیری شود که آیا با آن همکاری کنید یا خیر. مقامات. اجازه اقامت در صورت وجود دلایل زیر لغو می شود:

  • قربانی خارجی هر گونه تماسی با عاملان جنایت دارد.
  • عدم انجام تعهدات مورد نیاز توسط اجازه اقامت تعیین شده توسط موسسات مجاز.
  • مشخص شده است که خارجی قربانی واقعی جنایت قاچاق انسان نیست.

دلایل لغو مجوز اقامت بشردوستانه

اجازه اقامت بشردوستانه در صورت وجود شرایط مندرج در ماده 46 قانون حمایت خارجی و بین المللی شماره 6458 توسط استانداری ها صادر می شود. اجازه اقامت در صورت وجود دلایل زیر لغو می شود:

  • در صورتی که مشخص شود شرایط لازم برای اعطای این مجوز برقرار نیست یا از بین رفته است

در صورت لغو مجوز اقامت چه کاری می توان انجام داد؟

در صورت لغو مجوز اقامت، فرمانداری ها این روند را اعلام می کنند. در این فرآیند مواردی مانند روابط خانوادگی فرد خارجی در ترکیه، مدت اقامت، وضعیت کشور مبدا و منافع کودک در نظر گرفته می شود. لغو اجازه اقامت به شخص خارجی یا در صورت وجود به نماینده قانونی یا وکیل وی اعلام می شود. این اطلاعیه که به خارجی تحویل می‌شود، شامل نحوه استفاده مؤثر خارجی از حق اعتراض به تصمیم و سایر حقوق و تعهدات قانونی در این فرآیند است.

اتباع خارجی، نماینده قانونی یا وکیل وی باید پس از ابلاغ رای به مراجع ذیصلاح نسبت به ابطال این تصمیم اقدام کنند. حمایت وکیل در فرآیند تجدیدنظرخواهی از تصمیم مهم است. در واقع دعوی قابل طرح در اینجا، اقدام ابطال قانون اداری است. در این زمینه می توانید مقاله ما را با عنوان پرونده ابطال دعوای اداری بخوانید.